FAQ

časté dotazy

DOTAZY K ŘEMESLU

Potřebuji vyrobit krov střechy | altán či pergolu | terasu apod. Je to možné?

Ano, věnuji se všem klasickým tesařským činnostem. Můžete mi zavolat či napsat zprávu, využijte prosím kontaktní formulář

Věnujete se též opravám | výměnám poškozených prvků?

Ano, i tyto činnosti zvládám. Je však vždy potřeba řádně promyslet, zda se vyplatí vyměnit pár poškozených trámů či rovnou udělat celý nový krov. Rád Vám poradím a navrhnu vhodné řešení.

Chci mít pohledový krov. Umíte to?

Ano. Dokonce to sám osobně preferuji, neboť v takové podobě vynikne krása dřeva a poctivých spojů. Lze se domluvit na kompletním hoblování prvků či částečném, vždy dle potřeby daného zákazníka.

Chci kompletní střechu. Umíte to?

Ano, samozřejmě. Pro více informací mne kontaktujte.

Jaké druhy střešních krytin pokládáte?

Mám zkušenosti s pokládkou klasických tašek, kde z praxe preferuji tašky Bramac s úpravou Protector Plus. Z dalších krytin to pak jsou plastové střešní krytiny typu Capacco či Ekoternit, asfaltové střešní pásy či šindele. S čím Vám nepomohu jsou pak plechové krytiny, kdy je vhodné zajistit si přímo specializovaného klempíře s dobrými referencemi.

Máte zkušenosti s nadkrokevní izolací?

Ano, často je dokonce nezbytné tuto možnost využít – obzvláště pak pokud chce zákazník mít pohledové podkroví a kochat se dřevěnými prvky. Při správně provedené instalaci všech funkčních prvků jsou pak eliminovány tepelné mosty a zároveň je v podkroví více místa – izolace je totiž součástí skladby střešního pláště a není nutno izolací zmenšovat prostor v podkroví.

Umíte montovat střešní okna?

Ano, střešní okna jsou dnes nedílnou součástí střechy. Nejlepší zkušenosti mám s okny firmy Velux, která nabízí komplexní řešení včetně zateplovací sady (proti únikům tepla kolem rámu) a dalších doplňků (okenní rolety apod.). Samozřejmě je možno zamontovat i okna jiných výrobců, ale ze zkušenosti právě Velux vychází nejlépe.

Dokážete mi poradit s rekonstrukcí podkroví?

Ano. Známe to všichni – rodina se rozrůstá a jsou potřeba přidat pokoje navíc. V takovém případě se nabízí přetvořit půdu v útulné pokroví. Můžeme se sejít a probrat zamýšlené představy osobně.

Dokážete mi obložit palubkami podkroví či stěnu?

Ano, dokážu. Pokud máte nějakou představu a potřebujete poradit či udělat, tak mne kontaktujte.

Pokládáte též podlahy?

Ano, umím podložit podlahu z podlahových palubek montovaných na rošt či na záklop z desek. Dále pokládám různé typy plovoucích podlah – ať už vyrobených ze dřeva či laminátu. S čím Vám nepomohu jsou lepené vinylové či korkové podlahy, to rád přenechám specializovanému podlaháři.

DOTAZY K HUDEBNÍM NÁSTROJŮM

Neumím na nic hrát ale chci to změnit, pomůžete mi?

Ano, není nic snažšího než si vybrat svůj nástroj a můžeme si pak popovídat. Lidé si často myslí, že nemají hudební sluch a nemohou na nic hrát. Ve většině případů to však bývají bloky z různých období života, které lze krásně rozpustit tím, že uděláme krok do neznáma a začneme na něco hrát. Existuje spousta intuitivních nástrojů, u kterých není potřeba znát žádnou hudební teorii či noty a naopak sám nástroj nás pak vede k improvizační hře a tomu být šťastný.

Co je to intuitivní nástroj? K čemu slouží?

Intuitivní nástroj je takový nástroj, na který můžeme hrát aniž bychom přemýšleli či znali nějaký tradiční systém hudby (tzv. „podle not“). Intuitivní hra nám umožňuje hrát svým srdcem a tím, co cítíme. Využívat daného okamžiku a našeho rozpoložení.

Otevírají se nám tak doposud skryté možnosti jak pracovat pomocí nástroje sami se sebou a využívat jej k dosažení uklidnění, radosti, prohloubení okamžiku či dokonce rozšíření našeho vědomí.

Jak se naučit pracovat s dechem pomocí nástroje?

Umět správně a vědomě dýchat je klíčem ke spokojenému bytí. Mě k tomu nejvíce přispěla hra na didgeridoo, kde bez správného používán dechu nelze hrát. Jakmile se člověk naučí vyloudit základní tón a udržet ho, tak mu totiž nezbývá nic jiného než začít dýchat. Postupně přichází velká obroda našich plicních sklípků a zvýšení celkové kapacity plic. Toto zvýšení probíhá při pravidelné hře velmi rychle, v mém případě to byly asi 2 týdny každodenní hry (cca 30 minut denně), kdy byly pokroky znatelné každý den. Další pokroky pak přicházely hlavně v oblasti pokročilejší práce využivání dechového svalstva a to vše proudilo z touhy hrát a objevovat nové druhy zvuků.

Při hře na flétnu není pak spotřeba vzduchu tak vysoká, avšak záleží vždy na stylu hraní. I já se svým didgeridoo dechem se pak někdy pořádně zadýchám pokud se rozhodnu zahrát si pěkně živelně a dynamicky 🙂

Líbí se mi didgeridoo ale neumím na něj hrát. Pomůžete mi?

Ano, rád. Nejdůležitější je vždy naučit se základní tón a zvládnout cyklický dech. Pro někoho to je jednoduché, pro někoho méně. Ale kde je touha tam je cesta. S tím začátkem Vám mohu pomoci, zbytek té cesty již bude na Vás 🙂

V jakém ladění vyrábíte své nástroje?

Nástroje dokážu ladit různými způsoby. Často si daný nástroj při svém formování sám řekne „Chci hrát takhle“ a já to pak milerád ctím. Někdy to však nástroje kulišácky skrývají a já daný nástroj stále nemohu vyladit do finální podoby až mi nakonec dojde „aha, ty chceš hrát takhle. No tak dobrá, přeladíme tě jinak.“ Obecně však platí, že indiánské flétny mají základní ladění v mollové stupnici, ale lze na ně zahrát i stupnici durovou změnou prstokladu. Didgeridoo pak bývají laděny do hlubších A či H přes střední a asi nejoblíbenější C až po E či F. Platí pak pravidlo, že kratší nástroj má vyšší tón.

432 Hz vs. 440hz. Jak to vnímáte?

Mnohde se můžeme dočíst o blahodárném vlivu takové či takové frekvence na naše tělo či vědomí a že tahle frekvence je špatná a vytvořená systémem a tahle je zase ta jediná přirozená a přírodní, apod. Názor si udělejte sami, já Vám mohu pouze posdílet své osobní zkušenosti.

Zaprvé je potřeba vědět, že se bavíme o frekvenci referenčního či tzv. komorního tónu A, podle kterého se pak ladí hudební stupnice nástrojů. Pokud budeme hrát například ve třech lidech na tři flétny laděné v A moll, ale každý nástroj bude mít jinou frekvenci základního A, tak si společně moc nezahrajeme neb to bude znít falešně. Pokud však všechny tři nástroje budou mít stejnou referenční frekvenci tónu A, tak nám to bude dohromady ladit a nebude nás to „tahat za uši“. Historicky byly tyto hodnoty komorního A různé a měnily se skrz časová období i různé oblasti a byl v tom takový zmatek, že bylo třeba stanovit nějaký obecný standart aby si společně muzikanti zahráli.

Své nástroje tvořím převážně ve dvou těchto základních komorních A (432Hz a 440Hz), protože se mi oba typy líbí. Někdy vznikající nástroj zní mnohem lépe v jednom standartu než v druhém a tím se řídím. Nástroj si to rozhodne sám a já to vždy ctím 🙂

A ten vliv zákeřných systémových frekvencí na člověka? Zkoušel jsem už různé frekvence různých nástrojů a nikdy se mi nestalo, že by mi z toho bylo špatně či to znělo divně. Za mě radši předsudky stranou a užívat si hudbu než řešit jestlli bych z nějaké frekvence náhodou nemohl být nemocný či odpojený od Vesmíru.

Vyrábíte nástroje na zakázku?

Ano, jaýkoliv nástroj lze vyrobit na zakázku a mohu tak již od počátku svoji tvorbu záměrovat pro konkrétní osobu. Vzniká tak opravdu jedinečný nástroj, se kterým si budoucí majitel může vytvořit velmi hluboké spojení a nástroj mu může sloužit jako průvodce jeho životní cestou. Výrobě takového nástroje vždy předchází konkrétní rozhovor, kde si ujasníme důležité prvky, které si budete přát do takového nástroje zanést. Může to být konkrétní záměr, konkrétní druh práce ke které má nástroj sloužit či třeba nějaká specifická podoba vzhledu (zdobení atp.).

Lze si vybrat konkréní zdobení? Např. chřestidla?

Ano. Můžeme se domluvit třeba na barvách či vzoru, který si přejete mít na svém budoucím nástroji.

Povrchová úprava nástrojů. Co používáte?

Moje první a nejhlavnější volba je olejování. Používám čistě přírodní oleje, které si míchám sám z prvosložek a mám tak své vlastní receptury. Výhodou oleje je jednak jeho neškodnost pro naše tělo a jednak dotekově příjemný povrch, který nás neodděluje od kontaktu se dřevem jako to dělají jiné povrchové úpravy.

Někdy jako dodatek olejové úpravy používám voskování, znovu zde využívám pouze přírodní vosky. Převážně ten karnaubský, který je považován za nejtvrdší z přírodních vosků.

Ve speciálních případech někdy použiju i lak, převážně na vodní bázi. Pracuji pouze s laky s certifikací zdravotní nezávadnosti, většinou mají zároveň certifikaci k použití na dětský nábytek který děti rádi olizují.

DOTAZY K OSOBNÍM PŘEDMĚTŮM

Jaké druhy předmětů vyrábíte?

Tato kategorie je rozdělena do dvou hlavních podkategorií.

Tou první jsou rituální nástroje. O co se jedná? Jsou to například osobní pomůcky pro práci s medicínou (rapé foukačky) či to mohou být různé totemy či sošky, většinou vyrobené na zakázku.

Druhá kategorie jsou věci denní potřeby. Co si před tím představit? Například dřevěné misky, z které denně jíme. Hřeben kterým se ráno češeme. Hračky s kterým si hrají naše děti či různé dřevěné ozdoby naší domácnosti. Věci pro radost 🙂

Chci vyrobit tepi či kuripe na zakázku. Jde to?

Ano, kontaktujte mě a domluvíme podrobnosti, probereme možnosti.

Chci misku s vypáleným vzorem. Jak na to?

Napište mi a doladíme konkrétnosti. Můžete mi poslat oblíbený obrázek či sdělit nějakou svoji představu 🙂

Jak zdobíte své výrobky?

Možnosti kombinací jsou takřka nekonečné a vždy zdobím podle konkrétních požadavků.

Rád vypaluji vzory a všechny vypaluji ručně s použítím pájky s různými hroty. Strojové zdobení neprovozuji.

Další oblíbená možnost je vyřezávání. Výhoda je plasticita a možnost jiného dotekového vjemu.

Barvení je též velmi kreativní možnost – používám olejové či akrylové barvy, které si dle potřeby míchám a následně maluji.

Jak zabránit vodě aby pronikala do mé misky?

Olejováním. Každou misku vždy olejuji a to hned několikrát. Vydrží pak dlouhodobě voděodolná. Intenzivním používáním a mytím pak může nastat situace, kdy bude potřeba misku přeolejovat. Použít k tomu lze jakýkoliv přírodní olej – ideálně plně vysychavý. Jako základ postači lněný, světlicový ri tungový je však mnohem vhodnější.

Vyvarujte se však použití stolních jedlých olejů – řepkový či olivový. Tyto oleje nejsou vysychavé a zůstanou stále živé a mohou žluknout.

Co je to vysychavý olej?

Vysychavý olej je takový, který po natření postupně celý vytvrzuje a nezůstane tak živý.

Existují pak oleje částečně vysychavé či nevysychavé, kde již k plnému vytvrzení nedochází a oleje pak zůstavají částečně živé.